Як пізнати гори Карпати в усій красі? Дуже просто. Любуватися бурхливими потоками річок і пити цілющу воду, прямо з джерела, дихати гірським повітрям, змішаним з ароматами трав і квітів. Познайомитися з історією, традиціями та культурою українців-горян бойків можна під час мандрівки “Карпатський трамвай і скелі Довбуша”.

Екскурсійний маршрут «Карпатський Трамвайчик» створений саме для цієї мети. Тут кожен бажаючий може всього за один день ознайомитися з природою та відомими місцями регіону.
Карпатський Трамвайчик – по суті міні-потяг, який їде по вузькоколійній лінії шириною всього 70 см. Складається з паровозика, двох вагончиків і відкритої платформи. До речі, в Європі вузькоколійні маршрути дуже люблять туристи. А це значить, що нам, українцям, пощастило мати у себе такий раритетний вид екскурсійного транспорту.
Як відбувається поїздка?
Карпатський Трамвай виїжджає з селища Вигода та курсує вздовж річки Мізунки, тихо і неспішно. Повз пропливають будиночки місцевих жителів, поля, лісові галявини і береги річок. У цій ідилії, під характерний стукіт коліс, мандрівники насолоджуються красою первозданної природи, роблять фотознімки. Під час зупинок спускаються до цілющого джерела, дивляться на водоспади і купаються в гірській, прозорій, як кришталь, воді. Вагончики добре радіофіковані. По дорозі екскурсовод розповідає цікавинки, в яких реальні події та легенди сплітаються в одну чудернацьку картину.
Сторінками минулого.
Перші вузькоколійки в Карпатах з’явилися наприкінці XIX століття, і з часом їх стало дуже багато. На них вивозили деревину; спочатку товарні поїзди тягнулися конями, а вже пізніше – паровозами. Вузькоколійки були популярними (відомо, що їх використовували в бізнесі підприємці брати Грьодлі на Сколівщині).

Про жодні пасажирські перевезення тоді не йшлося, та й не було в цьому необхідності. Карпати були майже неосвоєними, коли з Австрії сюди приїхав Леопольд Поппер. На батьківщині він мав підприємство із заготівлі та продажу деревини. Барон перемістив у ці краї свій головний офіс, тут же побудував вузькоколійку для вивозу карпатського лісу.
Потім почалася Перша світова війна, і австрієць Поппер повернувся на батьківщину, продавши лісове підприємство британському акціонерному товариству «Сільвінія». Нові власники також будували лісопилки і вузькоколійки, а ще відкрили в Вигоду вхід туристам з Європи.
Півстоліття тому тонкі рейки в Карпатах простягалися в цілому на 1000 км. За радянських часів на них вивозили ліс для відбудови післявоєнного Донбасу. Згодом ці залізничні колії почали демонтувати як застарілі і нерентабельні.
Сучасність.
Вигодська вузькоколійка у 2000 році відновила свою роботу. Правда, з двох великих напрямків по суті залишився тільки один – в сторону Мізуні. Шляху на Мислівку вже фактично не існує. Залишки колишньої історії розібрали і здали на металобрухт.
Два рази на тиждень невеликий потяг їде від Вигоди у Ґорґани – везе лісорубів на роботу. В інший час він вільний для проведення екскурсій та святкових заходів.
Запуск екскурсійного маршруту «Карпатський трамвайчик».
Ідея створення туристичного проекту на базі функціонуючої дерево-перевізної вузькоколійки була реалізована у 2003 році, під час проведення Бойківського Міжнародного фестивалю. Перші пробні рейси по Мізунському маршруту запустили в 2004 році. Зараз Карпатський Трамвайчик – дуже популярний. Покататися на екскурсійному міні-поїзді тепер бажають багато українців, а також гості нашої держави.
Варіанти подорожі.
Туристи, охочі мандрувати в трамвайчику, можуть вибрати коротку або довшу екскурсію.
Перший маршрут – стандартний. Він займає по часу близько 4 годин, довжина 13 км і ідеально підходить для сімей з дітьми. Відправлення з Вигоди відбувається двічі – вранці (об 11:00) і в другій половині дня (о 15:00). Під час поїздки робляться три-чотири зупинки, біля санаторію “Джерело Прикарпаття”, на річкових порогах та біля джерела.
Туристи йдуть на підвісні мости річки Мізунки і милуються водоспадами, також п’ють воду у цілющому джерелі “Дзюркач”. Під час мандрівки можна купити у місцевих майстрів тематичні сувеніри, сфотографуватися з повстанцем та поласувати карпатськими стравами від виїзної кухні.
Другий маршрут (його називають «гірським») – довший (11:00-19:00), проходить через Ширковець, Старий і Новий Мізунь. Тут можна піднятися на Лису гору (висотою 1134 метра). Потім маршрут проходить через Дубовий кут. Останнє цікаве місце – Миндунок, де проводять екскурсію на території лісопромислового комплексу. Цей варіант подорожі відбувається дуже рідко і можливий лише за додатковою домовленістю.
Карпатський трамвай може курсувати і в інші місця. Для груп найдопитливіших пропонують подорожі по Долинському регіону – Скеля Довбуша, Гошівський монастир і музей Бойківщини.
Топ-7 найцікавіших туристичних об’єктів під час подорожі на карпатському трамвайчику
- Пам’ятник паровозу ВП4 1948 року випуску, встановлений на постаменті в місті старту карпатського трамваю у селищі Вигода. Саме такий красень курсував по даному маршруту колись.
- Гора Церковище (Монастирська) з хрестом на відкритій місцевості біля одного з мостів. Згідно з легендою, татари в XVI столітті намагалися взяти обитель монахів облогою. Але ченці молилися 3 дні і 3 ночі. На світанку дня четвертого гора затряслась і сховала монастир, а перелякані вороги втекли. На згадку про диво місцеві жителі поставили на горі хрест.
- Джерело «Горянка». Вода в ньому за своїм складом і цілющими властивостями не відрізняється від відомої Нафтусі, і вона здатна вилікувати хвороби шлункового тракту.
- Джерело «Дзюркач». Знаходиться серед ялицево-смерекових лісів і карпатський трамвай робить зупинку біля нього. Це джерело отримало назву Дзюркач через характерний звук при витіканні води і багато людей люблять його за смачну воду, яка добре вгамовує спрагу у спекотні літні дні.
- Колишній реабілітаційний центр космонавтів санаторій “Джерело Прикарпаття”. Зараз оздоровчі комплекси не діють, тому що в 1998 році повінь знищила комунікації, але можна погуляти територією та оглянути панорами Карпат і річки Мизуньки.
- Висяче болото Ширковець. Зовні виглядає як галявина, поросла зеленою травою, мохами та карликовими соснами, але на ній ростуть представники флори, занесені до Червоної книги. Тут же гніздяться чорні лелеки.
- Мости. Карпатський Трамвай під час стандартної екскурсії проїжджає через 4 мости і містки. З них відкриваються вражаючі види: поляни, галявини лісів, що пропливають повз села. Туристи фотографують всю цю красу, щоб назавжди запам’ятати дивну велич Карпатських гір.
Запрошуємо оглянути карпатський трамвай у нашій мандрівці “Карпатський трамвай і скелі Довбуша”, в якій також можна оглянути Гошівський монастир і Бубниські скелі (Скелі Довбуша).