Вигода. Карпатський трамвайчик

Як пізнати гори Карпати в усій красі? Дуже просто. Любуватися бурхливими потоками річок і пити цілющу воду, прямо з джерела, дихати гірським повітрям, змішаним з ароматами трав і квітів. Познайомитися з історією, традиціями та культурою українців-горян бойків можна під час мандрівки “Карпатський трамвай і скелі Довбуша”.

Екскурсійний маршрут «Карпатський Трамвайчик» створений саме для цієї мети. Тут кожен бажаючий може всього за один день ознайомитися з природою та відомими місцями регіону.

Карпатський Трамвайчик – по суті міні-потяг, який їде по вузькоколійній лінії шириною всього 70 см. Складається з паровозика, двох вагончиків і відкритої платформи. До речі, в Європі вузькоколійні маршрути дуже люблять туристи. А це значить, що нам, українцям, пощастило мати у себе такий раритетний вид екскурсійного транспорту.

Як відбувається поїздка?

Карпатський Трамвай виїжджає з селища Вигода та курсує вздовж річки Мізунки, тихо і неспішно. Повз пропливають будиночки місцевих жителів, поля, лісові галявини і береги річок. У цій ідилії, під характерний стукіт коліс, мандрівники насолоджуються красою первозданної природи, роблять фотознімки. Під час зупинок спускаються до цілющого джерела, дивляться на водоспади і купаються в гірській, прозорій, як кришталь, воді. Вагончики добре радіофіковані. По дорозі екскурсовод розповідає цікавинки, в яких реальні події та легенди сплітаються в одну чудернацьку картину.

Сторінками минулого.

Перші вузькоколійки в Карпатах з’явилися наприкінці XIX століття, і з часом їх стало дуже багато. На них вивозили деревину; спочатку товарні поїзди тягнулися конями, а вже пізніше – паровозами. Вузькоколійки були популярними (відомо, що їх використовували в бізнесі підприємці брати Грьодлі на Сколівщині).

Про жодні пасажирські перевезення тоді не йшлося, та й не було в цьому необхідності. Карпати були майже неосвоєними, коли з Австрії сюди приїхав Леопольд Поппер. На батьківщині він мав підприємство із заготівлі та продажу деревини. Барон перемістив у ці краї свій головний офіс, тут же побудував вузькоколійку для вивозу карпатського лісу.

Потім почалася Перша світова війна, і австрієць Поппер повернувся на батьківщину, продавши лісове підприємство британському акціонерному товариству «Сільвінія». Нові власники також будували лісопилки і вузькоколійки, а ще відкрили в Вигоду вхід туристам з Європи.

Півстоліття тому тонкі рейки в Карпатах простягалися в цілому на 1000 км. За радянських часів на них вивозили ліс для відбудови післявоєнного Донбасу. Згодом ці залізничні колії почали демонтувати як застарілі і нерентабельні.

Сучасність.

Вигодська вузькоколійка у 2000 році відновила свою роботу. Правда, з двох великих напрямків по суті залишився тільки один – в сторону Мізуні. Шляху на Мислівку вже фактично не існує. Залишки колишньої історії розібрали і здали на металобрухт.

Два рази на тиждень невеликий потяг їде від Вигоди у Ґорґани – везе лісорубів на роботу. В інший час він вільний для проведення екскурсій та святкових заходів.

Запуск екскурсійного маршруту «Карпатський трамвайчик».

Ідея створення туристичного проекту на базі функціонуючої дерево-перевізної вузькоколійки була реалізована у 2003 році, під час проведення Бойківського Міжнародного фестивалю. Перші пробні рейси по Мізунському маршруту запустили в 2004 році. Зараз Карпатський Трамвайчик – дуже популярний. Покататися на екскурсійному міні-поїзді тепер бажають багато українців, а також гості нашої держави.

Варіанти подорожі.

Туристи, охочі мандрувати в трамвайчику, можуть вибрати коротку або довшу екскурсію.

Перший маршрут – стандартний. Він займає по часу близько 4 годин, довжина 13 км і ідеально підходить для сімей з дітьми. Відправлення з Вигоди відбувається двічі – вранці (об 11:00) і в другій половині дня (о 15:00). Під час поїздки робляться три-чотири зупинки, біля санаторію “Джерело Прикарпаття”, на річкових порогах та біля джерела.

Туристи йдуть на підвісні мости річки Мізунки і милуються водоспадами, також п’ють воду у цілющому джерелі “Дзюркач”. Під час мандрівки можна купити у місцевих майстрів тематичні сувеніри, сфотографуватися з повстанцем та поласувати карпатськими стравами від виїзної кухні.

Другий маршрут (його називають «гірським») – довший (11:00-19:00), проходить через Ширковець, Старий і Новий Мізунь. Тут можна піднятися на Лису гору (висотою 1134 метра). Потім маршрут проходить через Дубовий кут. Останнє цікаве місце – Миндунок, де проводять екскурсію на території лісопромислового комплексу. Цей варіант подорожі відбувається дуже рідко і можливий лише за додатковою домовленістю.

Карпатський трамвай може курсувати і в інші місця. Для груп найдопитливіших пропонують подорожі по Долинському регіону – Скеля Довбуша, Гошівський монастир і музей Бойківщини.

Топ-7 найцікавіших туристичних об’єктів під час подорожі на карпатському трамвайчику

  1. Пам’ятник паровозу ВП4 1948 року випуску, встановлений на постаменті в місті старту карпатського трамваю у селищі Вигода. Саме такий красень курсував по даному маршруту колись.
  2. Гора Церковище (Монастирська) з хрестом на відкритій місцевості біля одного з мостів. Згідно з легендою, татари в XVI столітті намагалися взяти обитель монахів облогою. Але ченці молилися 3 дні і 3 ночі. На світанку дня четвертого гора затряслась і сховала монастир, а перелякані вороги втекли. На згадку про диво місцеві жителі поставили на горі хрест.
  3. Джерело «Горянка». Вода в ньому за своїм складом і цілющими властивостями не відрізняється від відомої Нафтусі, і вона здатна вилікувати хвороби шлункового тракту.
  4. Джерело «Дзюркач». Знаходиться серед ялицево-смерекових лісів і карпатський трамвай робить зупинку біля нього. Це джерело отримало назву Дзюркач через характерний звук при витіканні води і багато людей люблять його за смачну воду, яка добре вгамовує спрагу у спекотні літні дні.
  5. Колишній реабілітаційний центр космонавтів санаторій “Джерело Прикарпаття”. Зараз оздоровчі комплекси не діють, тому що в 1998 році повінь знищила комунікації, але можна погуляти територією та оглянути панорами Карпат і річки Мизуньки.
  6. Висяче болото Ширковець. Зовні виглядає як галявина, поросла зеленою травою, мохами та карликовими соснами, але на ній ростуть представники флори, занесені до Червоної книги. Тут же гніздяться чорні лелеки.
  7. Мости. Карпатський Трамвай під час стандартної екскурсії проїжджає через 4 мости і містки. З них відкриваються вражаючі види: поляни, галявини лісів, що пропливають повз села. Туристи фотографують всю цю красу, щоб назавжди запам’ятати дивну велич Карпатських гір.

Запрошуємо оглянути карпатський трамвай у нашій мандрівці “Карпатський трамвай і скелі Довбуша”, в якій також можна оглянути Гошівський монастир і Бубниські скелі (Скелі Довбуша).

(Visited 2 409 times, 3 visits today)
Поділитись з друзямиEmail this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest




Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.