Оскільки одним із видів відпочинку є «подієвий туризм», а найпопулярнішою подією – проведення фестивалю, то хочу поділитися своїми практичними порадами, бо маю відношення до туризму і до організації фестивалів. Ці поради призначені лише для початківців «чайників», які мають бажання щось зробити, але не знають з чого почати і мають мало ресурсів та грошей для організації. Також вони в основному є для тих, хто хоче робити фестивалі із фольклорним і краєзнавчим нахилом.
- Чітко визначіться, для кого, в першу чергу, буде фестиваль: для місцевих мешканців чи для туристів? Практика показує, що краще робити для туристів, а місцеві люди в обох випадках будуть щасливі.
- Робіть наголос на інтерактиві та місцевому колориті, а саме:
- Виконавців старайтеся брати місцевих і колоритних, а не з області, Києва, Нью-Йорка, бо вони дорогі, і для туристів в основному малоцікаві.
- Не обов’язково брати професійну сцену фестивалю (дуже-дуже дорого), можна самим зробити з дерева (глини, цегли), а то й відгородити місце на горбочку чи навпаки вибрати місце у вигляді амфітеатру. Так само не слід витрачати великі гроші на звукову апаратуру, а від світлової можна взагалі відмовитися, бо туристичні групи в основному приїжджають і їдуть додому у світлу пору доби.
- Попросіть усіх мешканців вашого населеного пункту одягнутися в національний стрій. Для туристів це буде гарним колоритом.
- Якщо у вашому населеному пункті говорять на діалекті, то не соромтеся, а самі, а також всі хто виступає, говоріть по-своєму. Це підкреслить вашу особливість.
- Якщо є якийсь місцевий музей, також акцентуйте увагу туристів на його існування, хай відвідують і дізнаються більше про вас.
- Дізнайтеся чи є у ваших околицях майстри ужитково-декоративного мистецтва, гончарі, ковалі, художники й запросіть їх на фестиваль зробити свої виставки-продажі. Також цікавими в цьому є колекціонери різноманітних речей, гумористи, різні диваки і оригінали, можете під час фестивалю показати туристам і їхні досягнення!
- Під час фестивалю вчіть туристів і місцевих танцювати народні, а ще краще «місцеві, локальні» танці. Робіть майтер-класи, конкурси, дегустації, максимально (!) запрошуйте до них туристів.
- На ті гроші, що зекономили на попсових виконавцях, сцені і апаратурі можете щось велике запекти чи зварити (наприклад, куліш, бограч, юшку, свиню, теля тощо) і пригостити туристів. Власне пригостити, а не нагодувати, бо добре поїсти і випити вони зможуть в закладах громадського харчування поруч з фестивалем.
- Останніми часами є велика мода на еко-продукти. Такого щастя у ваших господарствах, мабуть, багато. Тому нехай мешканці села їх продають на фестивалі (це можуть бути закрутки, сири, вина, місцева весела водичка).
- Якщо поруч із фестивалем є щось цікаве для туристів (замок, стара церква, озеро, цвітіння якихось квітів тощо), організовуйте туди екскурсії.
- В основний час свята, коли багато туристів та гостей, уникайте шароварщини, співів та віршів і так всім відомих речей «Реве та стогне», «Моя рідна земле». Зробіть акцент на місцеві традиції, особливості, діалект, забави і конкурси.
- Перші фестивалі проводьте не на два-чотири дні, а лише на один день.
- Основні дні, коли треба робити фестиваль, це субота, а ще краще – неділя.
- Назва фестивалю, це – 50% його успіху. Саме по ній більшість туристів приймає рішення їхати чи не їхати до вас. Неефективні назви «Тиса – сестра Дунаю», «З Україною (Буковиною, …) в серці», «Хвилі Стрвяжу», «Подільські переспіви», і т.д. Використовуйте в назві слова, які людей чіпляють: їжа (бринза, шоколад, сир, деруни, …), напої (вино, палинка, настоянка, квас, …), сенсація (перший, великий, …), інше (Карпати, відомі ріки, гуцули, фольклор, …).
- Добре сприймаються фестивалі, які починаються якоюсь ходою чи запаленням чогось (ватри), а також ті, де є багато всяких місцевих наметів, де продають (пригощають) туристів. Намети можуть ставити села району, вулиці чи частини села, підприємства, …
- Старайтеся не відкривати в основний час фестивалю меморіальні дошки, не проводити наукові-конференції, семінари, де грубі дядьки говорять мудрі патріотичні речі, бо це малоцікаво туристам. Це можна зробити за день до фестивалю, а на ньому краще дайте більше співу, танців, забав, конкурсів і майстер-класів.
- Основні «родзинки» фестивалю не робіть з самого ранку або пізно вночі, а краще в час, коли більшості туристів зручно доїхати і поїхати з фесту, як правило, це період від 12:00 до 17:00.
- Перший фестиваль робіть максимально скромним, а вже наступні робіть більші, з врахуванням успішних метод і помилок попередніх.
- Не розраховуйте особливо на допомогу місцевої влади і політиків, а лише на свої сили. Краще залучіть до організації приватний бізнес та меценатів. У більшості випадків бізнесмени радо допомагають, і причому, на відміну від чиновників, ця допомога є до та під час фестивалю, і без підписування десятків документів та можливе отримання державних коштів через рік.
- Фестиваль робіть близько до дороги, щоб було зручно під’їхати і дійти пішки, а не далеко в горах, де нема доріг і важко добратися.
- Плануйте фестиваль заздалегідь, розішліть інформацію про нього в ЗМІ, турфірми, анонсуйте його у соцмережах. Оптимально робити це за 2 місяці до початку. Зрозуміло, що ви ще не знаєте точних деталей фестивалю, можна надсилати загальну інформацію (назва, місце, час проведення, загальна тематика)
- Не розраховуйте, що на фестивалі можна заробити. В основному це малоприбутковий бізнес. Будете мати щастя, як вийдете в нуль після проведення заходу.
- Старайтеся звести до мінімуму виступи на сцені грубих і лисих дядьків (чиновників і політиків) з вітальними словами і «важливими» (банальними) промовами. Вам буде важко уникнути цього зовсім, тому постарайтеся дати їх по мінімуму і в час коли туристів мало, а місцевих багато.
- Продумайте де будуть туалети для гостей (без них – ніяк), смітники, паркова для автомобілів та автобусів.
- Знайдіть однодумців-волонтерів, які допоможуть вам організувати фестиваль, щоб ви не розривалися на всі боки під час фестивалю. Чітко розподіліть ролі та повноваження серед організаторів, щоб кожен знав чим займається і розмістіть інформацію про це в кількох видних місцях.
- Туристи, зазвичай, їдуть на фестивалі, щоб щось нове побачити, наїстися і напитися (особливо улюблених, нових і невідомих для них страв і напоїв), повеселитися, потанцювати і поспівати, змінити обстановку.
- Там, де є туристичні пам’ятки, проводити фестивалі простіше, бо навіть якщо фестиваль не дуже вдасться, то туристи будуть мати чим зайнятися. А там, де їх нема, організатори мусять постаратися більше, щоб туристи були задоволені.
- Одним із важливих чинників проведення фестивалю є погода. Продумайте свої дії при поганій погоді (довгі проливні дощі, гроза).
- Поїдьте і перейміть досвід інших фестивалів. Рекомендую:
- Фестиваль бринзи в Рахові (щорічно, перші вихідні вересня, Закарпаття);
- Тустань (щорічно, у серпні, с. Урич, Сколівський р-н., Львівщина);
- Львівські фестивалі (шоколаду, пива, сиру і вина);
- «Переберія у Вашківцях» (щорічно, 14 січня, м. Вашківці, Чернівецька обл.).
- Пам’ятайте, що за проведення фестивалю вам ніхто не подякує. Якщо він буде вдалим, то знайдеться багато організаторів, які його організовували, а як невдалим, то винні будете лише ви. Але це не повинно бути для Вас перешкодою для того, щоб щось змінити в цьому нудному світі!
Туроператор «Відвідай» регулярно організовує тури на різні фестивалі України і зі своєї сторони може надати вам безкоштовні консультації щодо проведення фестивалю, а також організувати приїзд туристичних груп. Будемо раді співпрацювати з вами, бо наша мета – популяризувати історико-культурні та природні пам’ятки Західної України і маловідомі туристичні шляхи.
З повагою,
Ігор Губіліт,
автор понад 200 мандрівок Україною, організатор двох майже вдалих фестивалів,
директор туроператора «Відвідай» (vidviday.ua)
Дуже дякую Ігоре чудова стаття)))
Дякуємо Вам!
З Новим Роком Ігоре! Дякую за пораду.Досить оптимістично рекомендовано…Будемо спілкуватись!
Щиро вдячні Вам за відгук!
Дуже корисно.
Маю надію скористатись з порад.