Як організовувати туристичні фестивалі? 21 порада початківцям

Оскільки одним із видів відпочинку є «подієвий туризм», а найпопулярнішою подією – проведення фестивалю, то хочу поділитися своїми практичними порадами, бо маю відношення до туризму і до організації фестивалів. Ці поради призначені лише для початківців «чайників», які мають бажання щось зробити, але не знають з чого почати і мають мало ресурсів та грошей для організації. Також вони в основному є для тих, хто хоче робити фестивалі із фольклорним і краєзнавчим нахилом.

  1. Чітко визначіться, для кого, в першу чергу, буде фестиваль: для місцевих мешканців чи для туристів? Практика показує, що краще робити для туристів, а місцеві люди в обох випадках будуть щасливі.
Фестивальна хода. Музичний колектив с. Костилівка
Фестивальна хода. Музичний колектив с. Костилівка
  1. Робіть наголос на інтерактиві та місцевому колориті, а саме:
  • Виконавців старайтеся брати місцевих і колоритних, а не з області, Києва, Нью-Йорка, бо вони дорогі, і для туристів в основному малоцікаві.
  • Не обов’язково брати професійну сцену фестивалю (дуже-дуже дорого), можна самим зробити з дерева (глини, цегли), а то й відгородити місце на горбочку чи навпаки вибрати місце у вигляді амфітеатру. Так само не слід витрачати великі гроші на звукову апаратуру, а від світлової можна взагалі відмовитися, бо туристичні групи в основному приїжджають і їдуть додому у світлу пору доби.

    Попросіть місцевих мешканців одягнутися в народні строї
    Попросіть місцевих мешканців одягнутися в народні строї
  • Попросіть усіх мешканців вашого населеного пункту одягнутися в національний стрій. Для туристів це буде гарним колоритом.
  • Якщо у вашому населеному пункті говорять на діалекті, то не соромтеся, а самі, а також всі хто виступає, говоріть по-своєму. Це підкреслить вашу особливість.
  • Якщо є якийсь місцевий музей, також акцентуйте увагу туристів на його існування, хай відвідують і дізнаються більше про вас.
  • Дізнайтеся чи є у ваших околицях майстри ужитково-декоративного мистецтва, гончарі, ковалі, художники й запросіть їх на фестиваль зробити свої виставки-продажі. Також цікавими в цьому є колекціонери різноманітних речей, гумористи, різні диваки і оригінали, можете під час фестивалю показати туристам і їхні досягнення!
  • Під час фестивалю вчіть туристів і місцевих танцювати народні, а ще краще «місцеві, локальні» танці. Робіть майтер-класи, конкурси, дегустації, максимально (!) запрошуйте до них туристів.
  • На ті гроші, що зекономили на попсових виконавцях, сцені і апаратурі можете щось велике запекти чи зварити (наприклад, куліш, бограч, юшку, свиню, теля тощо) і пригостити туристів. Власне пригостити, а не нагодувати, бо добре поїсти і випити вони зможуть в закладах громадського харчування поруч з фестивалем.

    Організуйте дегустацію страв місцевої кухні
    Організуйте дегустацію страв місцевої кухні
  • Останніми часами є велика мода на еко-продукти. Такого щастя у ваших господарствах, мабуть, багато. Тому нехай мешканці села їх продають на фестивалі (це можуть бути закрутки, сири, вина, місцева весела водичка).

    Організуйте ексклюзивне пригощання для туристів
    Запропонуйте туристам ексклюзивне пригощання
  • Якщо поруч із фестивалем є щось цікаве для туристів (замок, стара церква, озеро, цвітіння якихось квітів тощо), організовуйте туди екскурсії.
  • В основний час свята, коли багато туристів та гостей, уникайте шароварщини, співів та віршів і так всім відомих речей «Реве та стогне», «Моя рідна земле». Зробіть акцент на місцеві традиції, особливості, діалект, забави і конкурси.

    Сцени бувають різними.
    Сцени бувають різними
  1. Перші фестивалі проводьте не на два-чотири дні, а лише на один день.
  2. Основні дні, коли треба робити фестиваль, це субота, а ще краще – неділя.
  3. Назва фестивалю, це – 50% його успіху. Саме по ній більшість туристів приймає рішення їхати чи не їхати до вас. Неефективні назви «Тиса – сестра Дунаю», «З Україною (Буковиною, …) в серці», «Хвилі Стрвяжу», «Подільські переспіви», і т.д. Використовуйте в назві слова, які людей чіпляють: їжа (бринза, шоколад, сир, деруни, …), напої (вино, палинка, настоянка, квас, …), сенсація (перший, великий, …), інше (Карпати, відомі ріки, гуцули, фольклор, …).

    Ватра привертає увагу гостей.
    Ватра привертає увагу гостей
  4. Добре сприймаються фестивалі, які починаються якоюсь ходою чи запаленням чогось (ватри), а також ті, де є багато всяких місцевих наметів, де продають (пригощають) туристів. Намети можуть ставити села району, вулиці чи частини села, підприємства, …

    Духовий оркесто "Сурми Галичини" на музичних фестивалях
    Спільна хода сприяє святковому настрою. На фото духовий оркестр “Сурми Галичини”
  5. Старайтеся не відкривати в основний час фестивалю меморіальні дошки, не проводити наукові-конференції, семінари, де грубі дядьки говорять мудрі патріотичні речі, бо це малоцікаво туристам. Це можна зробити за день до фестивалю, а на ньому краще дайте більше співу, танців, забав, конкурсів і майстер-класів.

    Народні майстри запрошують на майстер-класи.
    Народні майстри запрошують на майстер-класи
  6. Основні «родзинки» фестивалю не робіть з самого ранку або пізно вночі, а краще в час, коли більшості туристів зручно доїхати і поїхати з фесту, як правило, це період від 12:00 до 17:00.

    Ковалі пропонують гостям попрацювати з металом.
    Ковалі пропонують гостям попрацювати з металом
  7. Перший фестиваль робіть максимально скромним, а вже наступні робіть більші, з врахуванням успішних метод і помилок попередніх.
  8. Не розраховуйте особливо на допомогу місцевої влади і політиків, а лише на свої сили. Краще залучіть до організації приватний бізнес та меценатів. У більшості випадків бізнесмени радо допомагають, і причому, на відміну від чиновників, ця допомога є до та під час фестивалю, і без підписування десятків документів та можливе отримання державних коштів через рік.

    Сувеніри місцевих майстрів додадуть колориту заходу
    Ярмарок від місцевих господарів додасть колориту заходу
  9. Фестиваль робіть близько до дороги, щоб було зручно під’їхати і дійти пішки, а не далеко в горах, де нема доріг і важко добратися.
  10. Плануйте фестиваль заздалегідь, розішліть інформацію про нього в ЗМІ, турфірми, анонсуйте його у соцмережах. Оптимально робити це за 2 місяці до початку. Зрозуміло, що ви ще не знаєте точних деталей фестивалю, можна надсилати загальну інформацію (назва, місце, час проведення, загальна тематика)12Festival
  11. Не розраховуйте, що на фестивалі можна заробити. В основному це малоприбутковий бізнес. Будете мати щастя, як вийдете в нуль після проведення заходу.
  12. Старайтеся звести до мінімуму виступи на сцені грубих і лисих дядьків (чиновників і політиків) з вітальними словами і «важливими» (банальними) промовами. Вам буде важко уникнути цього зовсім, тому постарайтеся дати їх по мінімуму і в час коли туристів мало, а місцевих багато.

    infra_fest
    Подбайте про інфраструктуру для гостей
  13. Продумайте де будуть туалети для гостей (без них – ніяк), смітники, паркова для автомобілів та автобусів.
  14. Знайдіть однодумців-волонтерів, які допоможуть вам організувати фестиваль, щоб ви не розривалися на всі боки під час фестивалю. Чітко розподіліть ролі та повноваження серед організаторів, щоб кожен знав чим займається і розмістіть інформацію про це в кількох видних місцях.

    На фестивалях їжа смакує по-особливому
    На фестивалях їжа смакує по-особливому
  15. Туристи, зазвичай, їдуть на фестивалі, щоб щось нове побачити, наїстися і напитися (особливо улюблених, нових і невідомих для них страв і напоїв), повеселитися, потанцювати і поспівати, змінити обстановку.
  16. Там, де є туристичні пам’ятки, проводити фестивалі простіше, бо навіть якщо фестиваль не дуже вдасться, то туристи будуть мати чим зайнятися. А там, де їх нема, організатори мусять постаратися більше, щоб туристи були задоволені.

    Погода - важливий фактор
    Погода – важливий фактор
  17. Одним із важливих чинників проведення фестивалю є погода. Продумайте свої дії при поганій погоді (довгі проливні дощі, гроза).
  18. Поїдьте і перейміть досвід інших фестивалів. Рекомендую:
  • Фестиваль бринзи в Рахові (щорічно, перші вихідні вересня, Закарпаття);
  • Тустань (щорічно, у серпні, с. Урич, Сколівський р-н., Львівщина);
  • Львівські фестивалі (шоколаду, пива, сиру і вина);
  • «Переберія у Вашківцях» (щорічно, 14 січня, м. Вашківці, Чернівецька обл.).
  1. Пам’ятайте, що за проведення фестивалю вам ніхто не подякує. Якщо він буде вдалим, то знайдеться багато організаторів, які його організовували, а як невдалим, то винні будете лише ви. Але це не повинно бути для Вас перешкодою для того, щоб щось змінити в цьому нудному світі!

Туроператор «Відвідай» регулярно організовує тури на різні фестивалі України і зі своєї сторони може надати вам безкоштовні консультації щодо проведення фестивалю, а також організувати приїзд туристичних груп. Будемо раді співпрацювати з вами, бо наша мета – популяризувати історико-культурні та природні пам’ятки Західної України і маловідомі туристичні шляхи.

 

З повагою,

Ігор Губіліт,

автор понад 200 мандрівок Україною, організатор двох майже вдалих фестивалів,

директор туроператора «Відвідай» (vidviday.ua)

Поділитись з друзямиEmail this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest




3 відгуки в “Як організовувати туристичні фестивалі? 21 порада початківцям
  1. З Новим Роком Ігоре! Дякую за пораду.Досить оптимістично рекомендовано…Будемо спілкуватись!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.