Перейти на Головну сторінку
+38-(032)-255-36-55
+38-(067)-50-88-667

vidviday.com.ua@gmail.com

УВАГА: примітки біля дат позначають наявність вільних місць ('+' більше 10 і '!' менше 10 місць)



Старенький трамвай – «машина часу»

У 30-х роках XX ст. у трамваях планували встановити автомати з... морозивом.

Львів’янам запропонували подивитися на трамвай з історичного виміру. Львовом курсував “трамвай у минуле”, де екскурсоводи розповідали про те, звідки починав свій перший шлях цей транспортний засіб. На екскурсію стареньким трамваєм вирушила кореспондент “Леополіса”.

Про невідомі сторінки історії львівського трамвая розповів екскурсовод Олександр Арістархов. Він був одягнений у форму водія трамвая, пошиту за зразком 20-х років ХХ століття. Туристам видали по «щасливому» квитку. Це перша трамвайна екскурсія цього року, бо через ремонт вулиць деякі трамвайні маршрути не могли курсувати історичними місцями.

Історія львівського трамвая починається з кінця XIX століття, коли Львів розширювався за рахунок передмість. Через вузькі вулиці інженери проклали вузьку колію - 1000 мм. Така колія популярна у багатьох містах Європи, а в Україні є у Вінниці, Євпаторії. Перший кінний трамвай у Львові запустили 3 травня 1880 року. Його вагони темно-коричневого кольору з написом Tramwaj lwowski тягнули коні. Трамвай курсував від залізничного вокзалу двома маршрутами: по вулиці Городоцькій до казарм Фердинанда (біля теперішнього Муніципального театру), і в центр, до площі Митної.

Рейки в той час були зроблені з дерева, покриті бляхою. Коли трамвай на підйомі по Городоцькій був перевантажений, впрягали додаткових коней.

1894 року у Львові мала відбутися Велика виставка крайова, яку за масштабами можна порівняти з Євро-2012. До Львова мало приїхати багато гостей. Міська влада вирішила, що кінний трамвай, який їздив зі швидкістю приблизно 6 кілометрів на годину, не зможе перевезти багато людей. Вирішили збудувати електричну залізницю. На той час електричні трамваї вже існували у містах Європи та Америки. В Україні перший електричний трамвай поїхав у Києві у 1892 році. Нововведення викликало у львів’ян паніку, бо електрика асоціювалася з блискавкою. У 1894 році електротрамвай таки запустили.

Перше вагонне депо і парову електростанцію було вирішено побудувати на теперішній вулиці Сахарова, де колись був ставок. Перші вагони електричного трамвая фірми Siemens прибули з Відня, де їх виготовляли. Згодом трамвай почав їздити по вул. Личаківській. Там його зустріли вороже. Візники, які мешкали на Личаківській, боялися конкуренції. Трамвай закидали яйцями і гнилими помідорами. Одна пані повернулася до трамвая задом, задерла спідницю і запропонувала... поцілувати її в с...

За словами екскурсовода Олександра Арістархова, з часів I Світової війни до головного корпусу Львівської політехніки, де тоді був військовий шпиталь, курсував спеціальний санітарний трамвай, який перевозив поранених. У 30-х роках XX століття газета «Діло» написала, що у Сан-Франциско у трамваях поставили автомати з морозивом. Львів’янам це сподобалося, вони вимагали таких автоматів. Поки влада утрясала це питання, настала осінь, і бажання морозива пропало. У деяких трамваях, що їздили від вокзалу, у салоні розміщували пош­тові скриньки. Таким чином у центрі міста у трамваї можна було кинути листа, а коли трамвай під’їжджав до вокзалу, поштова служба виймала листи і відправляла за призначенням.

Автор статті: Оксана Квітко.

Джерело: газета "Високий Замок", 05.01.2012, № 41 (4665) Веб-версія: http://www.wz.lviv.ua/articles/102207

На фото: Екскурсовод у формі водія трамвая розповідає про історію рейкового транспортного засобу.